چگونه یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ داشته باشیم؟

strategy-path-road-740x430.jpg

فهرست مطالب

کلمه‌ی استراتژی همان‌قدر که پیچیده به نظر می‌رسد، بار معنایی ساده‌ای دارد. بیایید با یک مثال شروع کنیم. یک مسافرت دسته‌جمعی را به خاطر بیاورید. در این‌جور مسافرت‌ها، معمولا یک نفر مسئول برنامه‌ریزی می‌شود؛ او پس از تعیین مقصد مشخص می‌کند از چه مسیری به شهر مورد نظر برسیم، چه زمانی و از کجا حرکت کنیم، قرار است کجا اقامت کنیم، چه وسایلی نیاز داریم و چه کسانی این وسایل را تامین می‌کنند، چه کسی مسئول هماهنگی صبحانه‌ای است که قرار است بین راه نوش‌جان کنیم و مواردی از این دست. تمام این موارد در کنار هم، استراتژی سفر ما را می‌سازند.

به همین ترتیب استراتژی دیجیتال مارکتینگ برنامه‌ای است که به شما کمک می‌کند به اهداف کسب‌وکاری خود برسید و در راه رسیدن به این اهداف از ابزارهای موجود، کمپین‌ها و کانال‌هایی مثل رسانه‌های فردی، پولی و اکتسابی استفاده کنید.
در این مقاله می‌خواهیم مسیری برای ساخت یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ منسجم و کارآمد به شما معرفی کنیم. ادامه‌ی مقاله را از دست ندهید.

مراحل ایجاد استراتژی دیجیتال مارکتینگ

برای راحت بودن فهم شما دوستان از این موضوع، ما این مسیر را به ۷ مرحله تقسیم کرده‌ایم.

گام اول: برای خریداران خود، پرسونا بسازید

اولین چیزی که برای هر نوع بازاریابی باید بدانید، این است که بازاریابی شما معطوف به چه دسته‌ای از آدم‌هاست و دقیقا می‌خواهید چه کسی را جذب کنید. کاربرد ایجاد پرسونای خریداران همین است که به شما کمک ‌کند بهترین استراتژی دیجیتال مارکتینگ را داشته باشید. پرسونا ساختن یعنی شما از قبل بدانید چه‌کسی به احتمال زیاد مشتری شما خواهد بود و درواقع ویژگی‌های مشتری هدف خود را حدس بزنید. برای مثال اگر کسب‌وکار شما در حوزه‌ی پوشاک است باید ببینید مشتری هدف شما در چه سن و سالی است، چه جنسیتی دارد، حدود قد و وزنش چقدر است، چه سرگرمی‌هایی دارد، شغلش چیست و اطلاعاتی مانند این. هرچقدر این اطلاعات جزیی‌تر باشند، شما می‌توانید نیازهای مشتری خود را بهتر برآورده کنید.
سایت HubSpot امکانی برایتان فراهم کرده است که بتوانید تا سه پرسونا به صورت رایگان بسازید. برای یادگیری بهتر این ابزار اینجا کلیک کنید. در تصویر زیر نمونه‌ای از پرسونا را مشاهده می‌کنید.

نمونه پرسونا برای استراتژی دیجیتال مارکتینگ
مبع تصویر: civicuk

گام دوم: اهداف و ابزار خود را مشخص کنید

هدف هر بخش از کسب‌وکار باید در راستای هدف کلی بیزنس باشد. مثلا اگر هدف شما این است که درآمد خود را تا سال آینده ۲۰٪ افزایش دهید، ممکن است همکاران بخش بازاریابی شما به دنبال افزایش ۵۰ درصدی گرفتن لید باشند، تا هدف کلی کسب‌وکار را محقق کنند.
هدف بازاریابی شما، هرچیزی که باشد، به ابزار مناسب احتیاج دارد تا رسیدن به آن ممکن شود.

گام سوم: کانال‌های دیجیتال مارکتینگی که در اختیار دارید را ارزیابی کنید

باید بدانید چه کانال‌هایی برای دیجیتال مارکتینگ در اختیار دارید. هر کانالی در اختیار دارید را در یک spreadsheet جمع‌آوری کنید. حالا یک نمای کلی از رسانه‌هایی که در دسترس شماست پیش روی خود دارید. این رسانه‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند. رسانه‌های فردی، اکتسابی و پولی که در زیر توضیح مختصری از آن‌ها را می‌خوانیم.
رسانه‌ی فردی یا owned media هر دارایی دیجیتالی است که مخصوص به برند شماست؛ مانند وب‌سایت برند، اکانت اینستاگرامی که در اختیار دارید، بلاگی که در آن می‌نویسید و هر ابزار دیجیتال دیگری که به آن دسترسی دارید.
رسانه‌ی اکتسابی یا earned media به اعتباری می‌گویند که شما از طریق بازاریابی دهان‌به‌دهان (Word Of Mouth) کسب کرده باشید. ممکن است این رسانه کارهای مربوط به روابط عمومی شما باشد، محتوایی باشد که شما در بلاگ خود منتشر کرده‌اید و چندین بار به اشتراک گذاشته شده است یا تجربه‌ی رضایت‌بخش یک مشتری باشد. رسانه‌ی اکتسابی تصدیقی است که شما با استفاده از این روش‌ها بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای به دست آورده‌اید.
رسانه‌های پولی یا paid media آن دسته از رسانه‌ها هستند که شما در ازای دیده شدن در آن‌ها باید هزینه‌ای را پرداخت کنید. این دسته شامل ابزارهایی مثل گوگل ادز، پست‌های اسپانسردار در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات بنری در وب‌سایت‌ها، تبلیغات تلویزیونی یا هر وسیله‌ی دیگری است که با این سیستم کار کند.

گام چهارم: برای تولید محتوای خود برنامه‌ریزی کنید

محتوا، که بخشی از رسانه‌های فردی هر برند است، قلب دیجبتال مارکتینگ محسوب می‌شود. هر پیامی که برند شما ارسال می‌کند می‌تواند به عنوان محتوا شناخته شود؛ از صفحه‌ی «درباره‌ی ما» گرفته تا پست‌های بلاگ و کتاب‌های الکترونیکی (e-book) منتشر شده. محتوا، بازدیدکنندگان شما را به لید تبدیل می‌کند و حضور آنلاین شما را بهبود می‌بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.