تبلیغات آنلاین چیست، انواع تبلیغات آنلاین چگونه است

online-ad-750x430

فهرست مطالب

پیشتر در مطلب دیجیتال مارکتینگ چیست درباره بازاریابی آنلاین صحبت کردیم که جزئی از دیجیتال مارکتینگ به حساب می‌­آمد که از طریق اینترنت انجام می­‌گیرد. اما پاسخ به این سوال که تبلیغات آنلاین چیست و این سوال که تفاوت تبلیغات آنلاین با بازاریابی آنلاین چگونه است در پاسخ به این سوال است که تفاوت بازاریابی و تبلیغات در چیست؟ همان تفاوت در بازاریابی آنلاین و تبلیغات آنلاین نیز وجود دارد.

تبلیغات آنلاین چیست؟
مزایای تبلیغات آنلاین
تبلیغات نمایشی
تبلیغات کلیکی
تبلیغات همسان

تبلیغات آنلاین چیست؟

طبق یکی از تعاریف که توسط دانشگاه پنسیلوانیا ارائه شده است، تبلیغات اینترنتی عبارت است از:

«هر فعالیتی که از اینترنت (و شاید همراه با کانال‌­های دیگر) برای ایجاد آگاهی، علاقه یا انجام فعالیتی درباره محصولات و خدمات مشخصی استفاده می‌­کند.»

طبق این تعریف در تبلیغات آنلاین سعی می‌­کنیم پیامی را به مخاطب مورد نظر برسانیم تا درباره محصول یا خدمت ما آگاه شود یا فعالیتی را انجام دهد که این ارسال پیام یا از طریق اینترنت است یا اینترنت به همراه کانال‌­های دیگری مثل تلویزیون و …

مزایای تبلیغات آنلاین چیست

مزایای تبلیغات آنلاین به طور کلی در ۳ دسته خلاصه می‌­شود. این مزایا نسبت به تبلیغات از نوع سنتی است:

کم قیمت‌­تر و پر مخاطب‌­تر است

برای تبلیغات آنلاین نسبت به روش­‌های تبلیغات سنتی هزینه کمتری پرداخت خواهید کرد. به عنوان مثال شما برای بیلبورد گرفتن در بزرگراه‌­های شهر تهران ممکن است تا ۵ میلیون تومان ماهیانه برای هر مترمربع بپردازید. قیمت‌­های هر دقیقه تبلیغ در صدا و سیما نیز اعدادی بسیار بزرگ است اما در تبلیغات آنلاین محدوده قیمت‌­ها خیلی خیلی متفاوت است.اجازه دهید با هم یک مثال مقایسه‌­ای داشته باشیم.

در پلتفرم هایلایت یک کمپین تبلیغات کلیکی همسان توسط یک سایت در حوزه گردشگری ایجاد شد که توانست ماهیانه بیش از ۴۰ میلیون بار دیده شود در حالی که تنها ماهیانه ۱۰ میلیون تومان هزینه برای آن شرکت ایجاد کرده است. این اعداد را مقایسه کنید با یکی از بیلبوردهای معمول با قیمت ماهانه ۱۰۰ میلیون تومانی در یکی از بزرگرا­های تهران که نهایتاً اگر خیلی دست بالا گرفته شود شاید ماهیانه ۵ میلیون بار دیده شود.

قابل اندازه­‌گیری است

مزیت خیلی مهم تبلیغات آنلاین نسبت به تبلیغات سنتی در قابلیت اندازه‌­گیری معیارهایی است که شاخص موفقیت یا شکست نسبی یک کمپین تبلیغاتی هستند. به عنوان مثال هنگامی که شما قصد دارید در تلویزیون یک آگهی تبلیغاتی نمایش دهید چگونه می‌­خواهید بدانید که تبلیغ شما موثر بوده است یا خیر. نهایتاً تخمین‌­هایی از این دست خواهید داشت که چند نفر ممکن است شبکه تلویزیون مورد نظر شما را در هنگام پخش تبلیغ ببینند. این موضوع را مقایسه کنید با یک کمپین تبلیغات آنلاینی که تبلیغ‌دهنده می‌­تواند به طور دقیق بداند که چند نفر تبلیغ­ را دیده­‌اند، چند نفر روی آن کلیک کرده‌­اند و به سایت مورد نظر ما رفته‌­اند، چند نفر فعالیت مورد نظر ما مثل خرید را کامل انجام داده‌­اند، چند نفر در میانه راه پشیمان شده‌­اند و حتی می­‌توان آن‌­هایی را که در هر یک از این دسته‌­ها قرار گرفته‌­اند شناسایی کرد و تبلیغات مجزایی برای همان دسته نشان داد. حال شما با دانستن چنین اعداد و ارقامی به خوبی می­‌توانید بدانید که تبلیغات شما چقدر موفقیت‌­آمیز بوده است.

قابل شخصی‌­سازی کردن است

مثال مقایسه‌­ای دیگری می­‌زنیم از یک تبلیغات سنتی مثلاً پخش تراکت با تبلیغات آنلاین. پس از اجرای کمپین تبلیغات تراکتی ممکن است عده­‌ای به تبلیغات شما علاقه‌­مند شده و مشتری شما بشوند، عده‌­ای هم بی‌­تفاوت باشند و عده­‌ای هم اصلاً از آن رضایت نداشته باشند. حال شما قصد دارید تا بدانید چه کسانی مشتری شما شده‌­اند تا به آن‌­ها خدمات بیشتری بدهید که به یک مشتری وفادار تبدیل شوند و بدانید چه کسانی بی‌­تفاوت بودند تا بخواهید تخفیفاتی قائل شوید که اولین خرید خود را انجام دهند. در هر صورت شما امکان انجام این کارها را ندارید چرا که شما نهایتاً دو سبک تراکت چاپ خواهید کرد و نمی‌­دانید که مشتریان از غیرمشتریان چگونه جداسازی شوند. اما در تبلیغات آنلاین خیلی ساده می‌­توانید انواع مشتریان خود را بخش‌­بندی (Segmentation) کنید و برای هرکدام تبلیغ منحصر به فرد خود را ارسال کنید. حتی این دسته­‌بندی می­‌تواند جزئی باشد مثل این دسته کاربر: کاربری که از کمپین X به سایت ما آمده و Y ثانیه در صفحه فرود ما بوده است، به صفحه پرداخت هم رسیده اما پرداخت خود را تکمیل نکرده است.حال شما دقیق این کاربر را می‌­شناسید و منحصر به فرد خودش برایش پیامی ارسال می‌­کنید.

انواع تبلیغات آنلاین چیست

تبلیغات نمایشی (Display Ads)

با سابقه‌­ترین نوع تبلیغات آنلاین، تبلیغات نمایشی است. مصداق این نوع از تبلیغات را معمولاً در بنرهایی دیده‌­اید که اطراف سایت‌­ها در صفحات اصلی یا داخلی یک سایت­، در سایدبار یا میان یک مطلب می­‌بینید. یا همچنین در برخی اپلیکیشن­‌ها و گیم‌­های موبایل می‌­بینید که بنرهایی تبلیغاتی وجود دارند. این بنرها بسته به جایگاهی که در سایت‌­ها و اپ‌های پربازدید ایران ممکن است قرار بگیرند اندازه‌­های گوناگونی خواهد داشت. همچنین حالت‌­های طراحی متفاوتی نیز می‌­توانند به خود بگیرند.

بنرهای ثابت یا بنرهای متحرک (GIF) و یا بنرهای انیمیشن (HTML5) سه دسته اصلی این نوع بنرها هستند. در بنرهای ثابت تنها یک تصویر می‌­بینید، در بنرهای متحرک می‌­توانید چندین تصویر و یا نوشته به فرمت GIF نمایش دهید، در HTML5 نیز ظاهر طراحی شبیه GIF است با این تفاوت که هر تصویر یا فریم از بنر می‌­تواند به لینکی جداگانه متصل باشد.

تصاویر برخی از بنرهایی که توسط تبلیغ‌کنندگان پلتفرم هایلایت یعنی نماوا، بیمیتو و شیپور منتشر شده است. مطلب طراحی بنر تبلیغاتی و نیز مطلب شروع تبلیغات کلیکی بنری را می‌توانید بسیار به شما کمک کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.