پیشتر در مطلب دیجیتال مارکتینگ چیست درباره بازاریابی آنلاین صحبت کردیم که جزئی از دیجیتال مارکتینگ به حساب میآمد که از طریق اینترنت انجام میگیرد. اما پاسخ به این سوال که تبلیغات آنلاین چیست و این سوال که تفاوت تبلیغات آنلاین با بازاریابی آنلاین چگونه است در پاسخ به این سوال است که تفاوت بازاریابی و تبلیغات در چیست؟ همان تفاوت در بازاریابی آنلاین و تبلیغات آنلاین نیز وجود دارد.
تبلیغات آنلاین چیست؟
مزایای تبلیغات آنلاین
تبلیغات نمایشی
تبلیغات کلیکی
تبلیغات همسان
تبلیغات آنلاین چیست؟
طبق یکی از تعاریف که توسط دانشگاه پنسیلوانیا ارائه شده است، تبلیغات اینترنتی عبارت است از:
«هر فعالیتی که از اینترنت (و شاید همراه با کانالهای دیگر) برای ایجاد آگاهی، علاقه یا انجام فعالیتی درباره محصولات و خدمات مشخصی استفاده میکند.»
طبق این تعریف در تبلیغات آنلاین سعی میکنیم پیامی را به مخاطب مورد نظر برسانیم تا درباره محصول یا خدمت ما آگاه شود یا فعالیتی را انجام دهد که این ارسال پیام یا از طریق اینترنت است یا اینترنت به همراه کانالهای دیگری مثل تلویزیون و …
مزایای تبلیغات آنلاین چیست
مزایای تبلیغات آنلاین به طور کلی در ۳ دسته خلاصه میشود. این مزایا نسبت به تبلیغات از نوع سنتی است:
کم قیمتتر و پر مخاطبتر است
برای تبلیغات آنلاین نسبت به روشهای تبلیغات سنتی هزینه کمتری پرداخت خواهید کرد. به عنوان مثال شما برای بیلبورد گرفتن در بزرگراههای شهر تهران ممکن است تا ۵ میلیون تومان ماهیانه برای هر مترمربع بپردازید. قیمتهای هر دقیقه تبلیغ در صدا و سیما نیز اعدادی بسیار بزرگ است اما در تبلیغات آنلاین محدوده قیمتها خیلی خیلی متفاوت است.اجازه دهید با هم یک مثال مقایسهای داشته باشیم.
در پلتفرم هایلایت یک کمپین تبلیغات کلیکی همسان توسط یک سایت در حوزه گردشگری ایجاد شد که توانست ماهیانه بیش از ۴۰ میلیون بار دیده شود در حالی که تنها ماهیانه ۱۰ میلیون تومان هزینه برای آن شرکت ایجاد کرده است. این اعداد را مقایسه کنید با یکی از بیلبوردهای معمول با قیمت ماهانه ۱۰۰ میلیون تومانی در یکی از بزرگراهای تهران که نهایتاً اگر خیلی دست بالا گرفته شود شاید ماهیانه ۵ میلیون بار دیده شود.
قابل اندازهگیری است
مزیت خیلی مهم تبلیغات آنلاین نسبت به تبلیغات سنتی در قابلیت اندازهگیری معیارهایی است که شاخص موفقیت یا شکست نسبی یک کمپین تبلیغاتی هستند. به عنوان مثال هنگامی که شما قصد دارید در تلویزیون یک آگهی تبلیغاتی نمایش دهید چگونه میخواهید بدانید که تبلیغ شما موثر بوده است یا خیر. نهایتاً تخمینهایی از این دست خواهید داشت که چند نفر ممکن است شبکه تلویزیون مورد نظر شما را در هنگام پخش تبلیغ ببینند. این موضوع را مقایسه کنید با یک کمپین تبلیغات آنلاینی که تبلیغدهنده میتواند به طور دقیق بداند که چند نفر تبلیغ را دیدهاند، چند نفر روی آن کلیک کردهاند و به سایت مورد نظر ما رفتهاند، چند نفر فعالیت مورد نظر ما مثل خرید را کامل انجام دادهاند، چند نفر در میانه راه پشیمان شدهاند و حتی میتوان آنهایی را که در هر یک از این دستهها قرار گرفتهاند شناسایی کرد و تبلیغات مجزایی برای همان دسته نشان داد. حال شما با دانستن چنین اعداد و ارقامی به خوبی میتوانید بدانید که تبلیغات شما چقدر موفقیتآمیز بوده است.
قابل شخصیسازی کردن است
مثال مقایسهای دیگری میزنیم از یک تبلیغات سنتی مثلاً پخش تراکت با تبلیغات آنلاین. پس از اجرای کمپین تبلیغات تراکتی ممکن است عدهای به تبلیغات شما علاقهمند شده و مشتری شما بشوند، عدهای هم بیتفاوت باشند و عدهای هم اصلاً از آن رضایت نداشته باشند. حال شما قصد دارید تا بدانید چه کسانی مشتری شما شدهاند تا به آنها خدمات بیشتری بدهید که به یک مشتری وفادار تبدیل شوند و بدانید چه کسانی بیتفاوت بودند تا بخواهید تخفیفاتی قائل شوید که اولین خرید خود را انجام دهند. در هر صورت شما امکان انجام این کارها را ندارید چرا که شما نهایتاً دو سبک تراکت چاپ خواهید کرد و نمیدانید که مشتریان از غیرمشتریان چگونه جداسازی شوند. اما در تبلیغات آنلاین خیلی ساده میتوانید انواع مشتریان خود را بخشبندی (Segmentation) کنید و برای هرکدام تبلیغ منحصر به فرد خود را ارسال کنید. حتی این دستهبندی میتواند جزئی باشد مثل این دسته کاربر: کاربری که از کمپین X به سایت ما آمده و Y ثانیه در صفحه فرود ما بوده است، به صفحه پرداخت هم رسیده اما پرداخت خود را تکمیل نکرده است.حال شما دقیق این کاربر را میشناسید و منحصر به فرد خودش برایش پیامی ارسال میکنید.
انواع تبلیغات آنلاین چیست
تبلیغات نمایشی (Display Ads)
با سابقهترین نوع تبلیغات آنلاین، تبلیغات نمایشی است. مصداق این نوع از تبلیغات را معمولاً در بنرهایی دیدهاید که اطراف سایتها در صفحات اصلی یا داخلی یک سایت، در سایدبار یا میان یک مطلب میبینید. یا همچنین در برخی اپلیکیشنها و گیمهای موبایل میبینید که بنرهایی تبلیغاتی وجود دارند. این بنرها بسته به جایگاهی که در سایتها و اپهای پربازدید ایران ممکن است قرار بگیرند اندازههای گوناگونی خواهد داشت. همچنین حالتهای طراحی متفاوتی نیز میتوانند به خود بگیرند.
بنرهای ثابت یا بنرهای متحرک (GIF) و یا بنرهای انیمیشن (HTML5) سه دسته اصلی این نوع بنرها هستند. در بنرهای ثابت تنها یک تصویر میبینید، در بنرهای متحرک میتوانید چندین تصویر و یا نوشته به فرمت GIF نمایش دهید، در HTML5 نیز ظاهر طراحی شبیه GIF است با این تفاوت که هر تصویر یا فریم از بنر میتواند به لینکی جداگانه متصل باشد.
تصاویر برخی از بنرهایی که توسط تبلیغکنندگان پلتفرم هایلایت یعنی نماوا، بیمیتو و شیپور منتشر شده است. مطلب طراحی بنر تبلیغاتی و نیز مطلب شروع تبلیغات کلیکی بنری را میتوانید بسیار به شما کمک کند